Om navneændring

Ansøgning om navneændring skal ske digitalt på www.borger.dk. Ansøgningen skal signeres med MitID.

Der skal betales et gebyr; gebyret er pt DKK 559,40 (2023).

De eneste tilfælde, hvor ændring af et navn er gebyrfrit, er i forbindelse med navneændringer på bryllupsdagen i indtil 3 måneder efter vielsen, eller for børn, der ændrer navn i forbindelse med forældres navneændring. Alle andre navneændringer er pålagt ekspeditionsgebyr. Navnesager bliver ikke behandlet, før gebyret er betalt og ansøgningen er signeret med MitID.

Bemærk: Gebyret er et ekspeditionsgebyr og bliver således ikke tilbagebetalt i de tilfælde hvor navneændringen afvises.

Hvis du ikke har MitID - eller søger navneændring for et barn - er der nogle særlige regler, der gælder. Kontakt kordegnen, hvis du har brug for at vide mere om dette.